Rezensionen / Presse

Bewertungen bei der Bewerbung zum Signature Member der ISSA
1. Juli 2019

Judge 1: Rudiger's work is instantly recognizable. His compositions are well planned and interesting. Great use of  values from black to white, with excellent scratching technique.  Definitely SSA-level work.

Judge 2: Wow! Really enjoyed all of your artworks. You have confidently used linework and contrast between black and white, making them totally unique! Reminds me of screenprints and etchings from times past. My favourite is the “Kantstrasse” and “Kannicot” - beautifully done. The “Kraehe_fuerteventura” work is also unique with use of sepia background and tondo effect. Keep up the good work! 

Judge 3: A cohesive body of work, in a very dramatic graphic style.

International Society of Scratchboard Artists

Kunst im Vorübergehen auf der Oberbaumbrücke
5. Mai 2019

Viel von Berlin zeigen auch die Bilder des Künstlers Rüdiger Neick aus Prenzlauer Berg. Sein Stand ist an diesem Sonntag dicht umlagert. Oft wird er gefragt, wie er arbeitet. „Schabkarton“ nennt sich die Technik. „Bilder entstehen durch das Entfernen und nicht durch das Hinzufügen von Farbe.“ Eine Grundplatte ist mit schwarzer Tusche bedeckt. Diese Tusche kratzt Neick mit einem scharfen Werkzeug heraus und schafft auf diese Weise detailgetreue Ansichten von Berlin. Die „Goldelse“, die Greifenhagener Brücke und die Gedächtniskirche hat er abgebildet. Rüdiger Neick stellt seit 2015 auf der Oberbaumbrücke aus.

Berliner Morgenpost vom 5.5.2019


Alexander Baranov – Art Review
24. August 2015

"Here we loke at one of Rüdiger´s projects, a serie of graphic works, called “Berlin Noir” devoted certainly, to the german capital.
Looking at Rüdiger´s works, which include not only ink drawings, but also scratchboard works, … ,his famous countryman Dürer comes to mind. But we will not fall into such naïve comparisons. Rüdiger`s style is as modern as possible. This is manifested in everything: the choice of the perspective, the shading manner and, if I may say so, the plot of images.
Speaking about perspectives, look how “movie like”, in a good way, they are selected. Each drawing could be a strip of a graphic novel.
The artist`s experience in such projects is evident. I especially like how precisely the artist has managed to grasp the so called “breath of the city”. He does not just convey the mood of the city, but also creates a real live city on paper. The city that will continue living its life the moment you turn away."

 


WELT KOMPAKT
“Die Hauptstadt zwischen Graphic-Novel und Film Noir”
2. März 2015

"...Neick skizziert bekannte Orte aus ungewohnter Perspektive und reduziert die Farbpalette dafür maximal melancholisch auf Schwarz und Weiß. Damit entlockt er Alexanderplatz und Siegessäule, Kulissen, an denen man sich eigentlich längst sattgesehen hat, völlig neue Aspekte und Emotionen."

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